dimecres, 17 d’octubre del 2012

"espai d'inspiració..."

muralla central del Cadí (Alt Urgell, Catalunya)

tot i que inicialment la meva intenció era una altra, haver llegit un article "tècnic", relacionat amb la fotografia, m'ha fet canviar el tema de la entrada...

segueixo des de fa molt de temps el blog de professor Valentí Sama, reconegut i reputat enginyer òptic, la seva web, juntament amb el seu blog, són de lectura "obligada", i si més no, recomanable a tots els que ens apassiona aquest art, i tècnica, de la fotografia

valgui aquesta introducció per compartir un dels darrers articles que ha "penjat" a DSLR Magazine, escrit juntament amb Manuel San Frutos, que m'ha deixat amb la mosca darrere l'orella

és cert que fa temps que he escoltat (llegit), algun comentari referent a les diferències de "qualitat" entregades per diferents càmeres i òptiques, i resultats finals, més en Jpeg que en Raw, ì també de les incompatibilitats d'alguns vidres en algunes càmeres...

un cop llegit aquest article, s'han esvaït moltes incògnites i dubtes de "funcionament", d'alguns conjunts "vidre-màquina" i els resultats finals (?), i a l'hora se me'n han fet de nous...

d'altra banda, entenc que ara fa 40 anys, models com Asahi-Pentax, Olympus, Canon, Nikon, Praktica, Exacta, Yashica, Konica, Minolta, Zenit... fabricaven i venien un nombre "baix" d'unitats i els controls de qualitat eren exhaustius, o quasi be; a la actualitat, alguns marques han desaparegut, i d'altres han estat engolides o anexionades, però el cert és que tots han augmentat la producció fins a extrems que podem dir "descontrolats"; com si no s'expliquen tants i tants problemes de post producció?

puc citar per reconeguts el de les taques d'oli al sensor d'un parell de fabricants (Canon i Nikon), no fa pas massa temps, o els "topos" que apareixen a les Fuji X-Pro1, o repetitius problemes de "backfocus" a diferents marques i models, per citar-ne alguns...

avui dia, gràcies a la informàtica, hem aconseguit controls de fabricació i de facilitat d'ús de molts ginys, en tots els camps, sols ens cal fer un cop de vista al nostre entorn...

però, hi ha coses que personalment penso que ultrapassen aquests ajuts, i al final, hom pensa que si els resultats que entrega el nostre estimat giny, allò que fins ara hem anomenat "negatiu digital" (Raw), i que teòricament era "verge", ja ha estat manipulat de manera més o menys encertada pel fabricant o fabricants, no hem de perdre de vista que parlem de càmeres i d'òptiques, i que sovint s'actualitzen per mitjà dels successius "firmware's"; potser dic, pagaria més la pena acceptar resultats finals entregats pel programari que en teoria millor o fa, i que no és altre que el del mateix fabricant de la càmera, que d'afegit és qui té més interès en fer-ho be...

apa-l'hi! llegiu, mediteu i dieu la vostra

s@lut


nota: la foto que encapçala la entrada és un Jpeg directe, entregat per la meva Canon 5D Mk-II, lleugerament ajustada amb el software Olympus Master...