dilluns, 26 de setembre del 2011

"ràpel"

preparant el ràpel (serres de Mestral, l'Hospitalet de l'Infant)

explicant els passos "segurs" per fer un ràpel

executant el ràpel, explicat la tècnica

ràpel, segons la segona accepció de la GEC:

[esport] Maniobra emprada en escalada per a baixar parets verticals o extraplomades.
La corda és fixada a l'anella d'un pitó o una baga, penjant a parts iguals. Hom recupera fàcilment la corda estirant després un dels caps que pengen. *
...

ahir, en el decurs d'una matinal agradable per les serres de Mestral a l'Hospitalet de l'Infant, fent el recorregut mig cresta mig camí equipat, vam aprofitar per recuperar tècniques mig oblidades i ensenyar-ne una de nova per alguns, el descens per un pany de paret per mitjà de cordes i estris adients
fa uns dies endarrere en mig d'una sobretaula amb conversa de muntanya, com no podia ser d'altra manera amb els amics que ens hi vam entaular, vam dir d'anar a fer una sortida; les dues opcions escollides eren anar a fer la "via ferrata" de les serres de Mestral, amb pràctiques de ràpel incloses, o anar cap als Pirineus per veure si podíem fer un cim del massís d'Aneto - Maladetes, l'Aragüells; finalment la decisió va ser la primera, deixant el cim de tres mil trenta set metres, per una propera sortida
va ser una bona decisió; dissabte, després de dies i dies sense ploure, va fer un bon ruixat, cosa que ens hagués impedit de fer el cim pirenaic degut a que la opció triada ens demanava realitzar un bivac a l'estany superior de Corones...
doncs be, trobada a les 9 del matí, ens encabim en dos cotxes, i pugem fins prop d'on arrenca la via ferrata motxilla i estris a l'esquena i amunt fins al peu del primer equipament, ens posem casc, arnesos i resta d'estris i ens comencem a enlairar pels graons, assegurats per mitjà dels dissipadors que enganxem al "cable de vida"...
prop de dues hores després, arribem a la primera de les instal·lacions de ràpel, les fotografies mostren algun detall, i a l'enllaç, podreu accedir a un document de vídeo on veureu de baix estant, el descens
tot seguit continuem per la cresta fins a la segona instal·lació, muntem un segon ràpel, més per seguir practicant que per veritable necessitat, i com que ja és mig dia avançat, decidim baixar per l'escape que ens durà fins al camí de tornada i als cotxes
baixem a l'Hospitalet per fer la cervesa de rigor i fer un mos per recuperar-nos una mica...
ha estat una altra jornada de compartir activitat i coneixements, i seguir preparant properes sortides

...
* Afegitó personal: L'escalador fa passar les dues cordes alhora per un estri especialment dissenyat per aquesta tasca, i que produeix un frec que fa esmorteir la velocitat de descens sense haver d'emprar la força dels braços. Una de les mans la usem per mantenir l'equilibri, mentre l'altre regula la velocitat del descens, i les cames les mantenim lleugerament obertes i flexionades, de manera perpendicular al pany de pared, per tal de mantenir un bon equilibri "dinàmic".